De Knuffel•express Een ontdekkingsreis naar de zin van het knuffelbestaan Knuffel wordt tijdens haar avontuurlijke zoektocht naar een nieuwe eigenaar getroffen door een vallende kokosnoot en weet niet meer wat een knuffel hoort te doen. Ze ontwaakt in de armen van tante Aafje die Knuffel in een speciale mobiel, de knuffel-express, meeneemt naar Nederland. Daar gaan ze op zoek naar andere knuffels die haar misschien kunnen helpen. Als Tante Aafje haar verhaal vertelt, blijkt dat er iemand stiekem is meegereisd... De Knuffel•express is een interactieve theatervoorstelling met zang, fotografie en audio, speciaal ontwikkeld voor groep 1 en 2 van het basisonderwijs. De kinderen worden gevraagd hun knuffel mee naar school te nemen. Tante Aafje heeft haar tropentent opgezet in het gymlokaal. Naast de Knuffel•express met de slapende Knuffel, vertelt en zingt ze over hun avontuurlijke reis door Afrika. Knuffel zelf is nog zo moe van de reis, ze slaapt overal doorheen. De kinderen horen haar zachtjes snurken en woordjes fluisteren. Op een gegeven moment ontdekt Tante Aafje dat er stiekem iemand is meegereisd. Een aapje heeft zich verstopt in de postzak! Meneer Aap vraagt de kinderen of ze samen met hun knuffels willen proberen van Knuffel weer een echte knuffel te maken. Want wat hoort een knuffel eigenlijk te doen? Fotografie en audio De kinderen kunnen Knuffel helpen door in de microfoon te vertellen wat een knuffel voor hun doet. Ze nemen dit op, zodat Knuffel het terug kan luisteren als ze weer wakker is. De tropentent van Tante Aafje herbergt ook nog een mobile fotostudio waar de kinderen een portret maken van hun knuffel! Alle kinderen ontvangen een ingelijste portretfoto van hun knuffel in een echt fotolijstje. Achteraf ontvangen de kinderen een unieke audio-cd met de complete voorstelling (inclusief het lied) en een compilatie van wat de kinderen in de microfoon voor Knuffel hebben ingesproken. Eigenschappen van de voorstelling Een uitvoering van De Knuffel•express heeft een intiem karakter. Er wordt gewerkt in kleine groepen waarbij ruimte is voor individueel contact terwijl tegelijkertijd een groepsgevoel wordt gerceëerd. De kinderen nemen op de volgende manieren deel aan de voorstelling: meezingen en bewegingen nadoen interactie bij het verloop van het verhaal zelf een portretfoto maken van hun knuffel een geluidsopname maken een tekening maken een fotolijstje versieren De Knuffel•express stimuleert de kinderen op de volgende gebieden: Zelfbewustzijn Emotionele ontwikkeling Sociale ontwikkeling Artistieke ontwikkeling Motorische ontwikkeling Zintuiglijke ontwikkeling Denkontwikkeling Taalontwikkeling Achtergrondinformatie Bovenstaande punten worden nader beschreven in het document Leerdoelen.pdf Productie De Knuffel•express is een productie van Stichting Openblik / Marleen Noordergraaf en Michiel Stoop Acteur: Marleen Noordergraaf Vormgeving: Michiel Stoop Informatie Neem voor meer informatie contact op met Stichting Openblik: info@stichtingopenblik.nl Reacties Knap bedacht en gespeeld! De info met een envelop waarin een foto en een brief zitten, zegt eigenlijk al genoeg. Niet echt veel info maar de nieuwsgierigheid van de kleuters is al gewekt. En iedereen mag een knuffel meenemen naar school. Ook dit gegeven is magisch… je eigen knuffel is ook op school en die ziet en hoort alles wat jij ook ziet. 2 basiselementen, nieuwsgierig zijn en de veiligheid van de eigen knuffel, zijn bij voorbaat al een succes. Samen naar de speelzaal waarin een wonderlijke tent staat met lampen en geluiden. Er wordt gesnurkt en uit de poppenwagen komt ook geluid. Tante Aafje komt uit de tent als er een kind aan de bel trekt. Hoe eenvoudig kan het zijn….tante Aafje vertelt, zingt, herhaalt het lied. Kinderen mogen mee in de tent en de knuffel mag mee en ook nog op de foto. Aap mag mee in de klas en kijkt hoe de kinderen tekeningen maken. Na de wissel zijn er 30 kleuters uit de groep blij met de foto van de eigen knuffel in een versierd lijstje. Nog even terug om te zingen en de wonderlijke ochtend is voorbij, maar de mooie herinnering, de foto, blijft. Sleutelwoorden waren: veiligheid, knuffel, warmte, ontdekken, ontwerpen en iets maken voor in de postzak, zingen, geluiden, interactie enz. Knap bedacht en gespeeld. We hebben allemaal genoten. Lia Delahaye (De Drieslag) Wat een leuke voorstelling zeg. De kinderen vonden het al zo leuk dat er een ansichtkaart was bezorgd door de postbode. En dat zij dan een knuffel mochten helpen... dat sluit direct aan bij hun belevingswereld. Hartstikke goed. De interactie was vooral leuk. Er werd veel aan de kinderen gevraagd. De kinderen mochten ook spontaan wat vertellen en er werden natuurlijk foto's gemaakt die zo leuk zijn. De kinderen kwamen vandaag op school en begonnen allemaal over waar de foto thuis is neergezet en wat ze nou toch echt het leukste vonden. De meeste kinderen vonden de foto maken het leukste en dat ze deze dan uit de printer zagen komen en hem dan ook nog mee naar huis mochten nemen. Eén van de kinderen vond het vooral leuk dat hij knuffel mocht helpen met haar probleem. "Want dat is aardig he juf?" Van ouders kreeg ik ook terug dat zij de foto zo leuk vonden en dat de kinderen thuis de hele avond hadden verteld over wat zij samen met tante Aafje allemaal hadden gedaan. Al met al een superleuke ervaring en zeker aan te raden voor andere scholen. Diana Kok (De Zevensprong) Wat een fantastische middag hebben wij gehad bij de voorstelling over Knuffel. Bij binnenkomst waren de kinderen stil door het mooie geheim- zinnige decor. Het was prachtig om te zien dat de kinderen aan het denken werden gezet over hoe je Knuffel kan helpen. Zelfs de kinderen van 8/9 jaar voelden zich aangesproken en gingen er helemaal in op. De zang, de interactie met aapje, praten in de microfoon en een foto maken was voor onze kinderen een hele belevenis. Bedankt voor deze mooie middag! Juf Iris (SBO Wilhelminaschool) Wat een geweldige middag heb ik gehad met de kinderen uit groep 2! Tante Aafje had door het spannende begin gelijk alle kinderen betrokken. Deze voorstelling geeft de kinderen een heel goed beeld van wat een knuffel doet en waarmee hij jou kan helpen. Dit alles gebeurt op een hele leuke en speelse manier. Het ziet er super mooi uit en het fotolijstje dat de kinderen gelijk meekrijgen met daarin een foto van hun favoriete knuffel, is de kers op de taart! Bedankt voor deze leuke ervaring, en zeker een aanrader voor andere scholen! Davine (De Langenoord) De voorstelling was in een woord SUPER. Helemaal in de belevingswereld van de kleuters. Wat ziet alles er mooi uit. Geweldig om naar te kijken en te luisteren naar het verhaal en de liedjes en dan ook nog een audio c.d en gelijk een mooie foto in een zelfgekozen lijstje mee naar huis. Helemaal goed ....Dank je wel. Dit is echt een aanrader voor alle scholen... Doen!! Joke de Ruiter (de Bieshaar)
DEZa Depot voor Emotionele Zaken De orde in het Depot voor Emotionele Zaken (DEZa) wordt ernstig verstoord als een mysterieus personage in de nieuwe lichting 'deponanten' een luisterend oor vindt. Een conflict dreigt met de norse beheerder van het depot. DEZa is de nieuwe interactieve theatervoorstelling van Marleen Noordergraaf (Openblik) en Esmeralda Detmers. Een intieme voorstelling over praten en zwijgen over emoties. In de voorstelling speelt het publiek ongemerkt een rol terwijl het letterlijk van begin tot eind door de voorstelling loopt. De twee personages in het stuk verbeelden de innerlijke strijd over het wel of niet delen van emoties. Een strijd waarvan de uitkomst allesbepalend is in het geval van de norse beheerder van het Depot. DEZa, het Depot voor Emotionele Zaken, is een instituut dat lang geleden werd opgericht om de mensheid te verlossen van haar ‘ongewenste’ emoties. Vele duizenden hebben er sindsdien hun moeilijk bespreekbare emoties in allerlei vormen achtergelaten. De beheerder ziet er op toe dat de emoties veilig worden opgeborgen in een doolhof van gangen, deuren en kamers, volgens de onverbiddelijk strikte regels van het Depot. Aan de voorstelling ging een uitvoerig voortraject vooraf dat resulteerde in onder meer een reeks openhartige gesprekken met kinderen, jongeren en ouderen over angst, schaamte en spijt. De theatermakers van Openblik maakten hiervan een intieme voorstelling, gebracht als tragikomisch verhaal in een sprookjesachtige verpakking. Gespeeld: Spoffin multi-art festival • Amersfoort • 24-26 augustus 2012 (www.spoffin.nl) Vrijdag 24 augustus 2012 • 20:00 uur • 22:00 uur Zaterdag 25 augustus 2012 • 14:00 uur • 16:00 uur • 20:00 uur Zondag 26 augustus 2012 • 14:00 uur • 16:00 uur Reacties: Hieronder een greep uit de reacties van bezoekers van het Depot voor Emotionele Zaken. Bent u ook naar het depot geweest? Deponeer uw reactie bij DEZa via het contactformulier. Alle deponanten bedankt! "Het Depot voor Emotionele zaken.... Verontrustend en in eerste instantie ongemakkelijk. Emoties als dingen die je, als ze je niet bevallen kunt wegbrengen, opslaan, archiveren om wellicht te vergeten, of om weer op te halen als je ze wel nodig hebt? Zo lijkt het in eerste instantie wel in dit stuk, waar ik plotseling zelf deel van uit maak. De depotbeheerster weet er wel raad mee. Kil en zakelijk wijst ze me op de regeltjes. Maar emoties zijn geen dingen die zich houden aan regeltjes. Ze duiken op, ook als het je niet uitkomt en schoppen soms je leven flink in de war. Wat doe je dan? Hoe ga je daarmee om? Zelfs de depotbeheerster ontkomt er niet aan. Ik werd geraakt door de prachtige manier waarop deze strijd gevoerd en uitgebeeld werd en voelde me er onderdeel van. Ik raakte ontroerd toen we in het donker zongen, samen met Marleen. Laat je gevoelens toch binnen in je hart, wees er lief voor en omarm het als iets dat gewoon bij je hoort. Geef het plaats in je hart Dat maakt dat je mens bent en geen ding. Marleen en Esmeralda, bedankt voor deze prachtige ervaring." - Frank van den Essenburg - "Wat een humoristische en ontroerende tocht door het depot van Emotionele Zaken! Betoverend door het gebruik van indrukwekkende elementen, zoals de poppen met een verhaal erin en de zang van Marleen. EN fijn dat je als bezoeker betrokken wordt in het verhaal :) Bedankt!" - Caroline - "Een inventieve en beeldend theaterstuk waarbij je, als je je mee laat voeren, een spiegel wordt voorgehouden. Deze Pandoriaanse voorstelling wordt gedragen door een vrouw met een onbreekbaar hart. Halverwege de voorstelling duikelt een duiveltje uit een doos tevoorschijn die het verhaal doet kantelen. Een hart zou niet in opgesloten mogen zitten.... Zeker niet in een archiefdoos." - Maaike - "Wat was dat een mooie/steengoede voorstelling van je, die we zondagmiddag meemaakten. Top locatie hiervoor. Het is blijven hangen!!! Ik had dat weekend mijn 65ste verjaardagsfeest! Maar heb geen spijt dat ik toch naar je ben komen kijken. Integendeel! Hartelijke dank!" - Fieke - "We nemen plaats in de wachtkamer. Wat staat ons te wachten? Tijdens de intake wordt duidelijk dat we geacht worden ons te ontdoen van al onze overbodige gevoelens en emoties. Giegelend volgen we de ambtenaar door het depot. Maar langzaam maar zeker wordt het buitengewoon unheimlich... Esmeralda en Marleen nemen je mee naar een plek waar je eigenlijk niet wilt zijn, of toch wel? Zelfs in dit indringende kille depot blijkt liefde te overwinnen. Heel mooi gemaakt!" - Frans & Jaro Deckers - "Ik heb echt genoten van de voorstelling. De voorstelling neemt je aan de hand langs de krochten van je angsten en laat je terug los met de geruststellende gedachte dat angst mag en er bij hoort." - Mark Kino - "Het Depot voor Emotionele Zaken is een geweldige locatietheatervoorstelling. DEZa voert je mee langs een schatkamer van (ongewenste) emoties. Je hoort, ziet en voelt de emoties die de makers in tal van gesprekken hebben vastgelegd. Als publiek ben je zelf ook onderdeel van de voorstelling. Een mooie combinatie van ernst en humor in een geweldig ontworpen decor en setting. Gewoon een aanrader" - Mirjam Barendregt - "We hebben enorm veel plezier gehad van deze bijzondere vorm van theater en de manier waarop jullie dat deden! Grote complimenten! Vanaf het allereerste moment hebben we plezier beleefd van de hele “happening” die in het voormalige ROB-gebouw volledig tot z’n recht kwam. Het leek wel of het er speciaal voor gebouwd was!" - Wil Geradts en Jos Ruijssenaars - "We hebben genoten van je voorstelling van Het Depot. Het was leuk en ook ontroerend. Het onlokte ons een constante lach, maar ook een traan. De emoties die dit bij ons heeft opgewekt, waren vele en we zouden er zó nog een keer heengaan, want we denken dat het dan weer net zo goed, maar ook weer anders zal zijn. Hartstikke veel succes en we horen/lezen graag wanneer deze (of een andere) uitvoering ergens te zien is. Je hebt ons een mooie middag bezorgd, samen met Esmeralda." - Harm en Loes - "Jullie voorstelling heeft indruk op mij gemaakt! Het heeft me geraakt. Ik vind het heel knap dat jullie mij, met deze voorstelling, zoveel verschillende emoties hebben kunnen laten ervaren zonder dat ik mij onveilig voelde. Ik beleefde het als een constante afwisseling tussen harde en zachte energie. Dank je wel." - Hettie - "Ik ( wij) hebben erg genoten van jullie verrassende voorstelling. Het idee om je emoties "op te bergen" ( iets wat veel mensen graag zouden willen) in een instantie , met de zakelijke naam DEZA vond ik een fascinerende idee. De minimale aanpassing van het gebouw , vooral in de kleine details, droeg bij tot de ervaring en de de prettige verwarring. Ook zelf nadenken over welke emotie je wel kwijt zou willen en om dat op te schrijven was een kleine uitdaging. Uiteraard werd duidelijk dat een en ander niet zo simpel is. Alles bij elkaar een , goed verzorgde, bijzondere ervaring. Een Aanrader! Dank voor dit bijzondere uur!" - Inge en Simon - "Ik heb ontzettend genoten van de voorstelling , er komen heel veel gedachten en emotie”s bij los maar ook een lach en een traan. Het zal nog lang in mijn geheugen blijven. Heel veel succes met het depot." - Elly Schoenmaker -
Tillefoan Verhalen opzoek naar een luisterend oor De theatermakers van Openblik (Mijn Geheime Plek, Ik Waardeer Je) keerde terug naar Terschelling voor een nieuw project met de eilanders. Met kinderen, jongeren en ouderen begonnen zij een ontdekkingsreis door de werelden angst, schaamte en spijt. Uit de dialogen en verhalen ontstonden een vijftal bizarre personages, die achter hun komisch verschijning een wereld weerspiegelen waarin sommige gevoelens nog altijd moeilijk bespreekbaar zijn. Tillefoan is een sprookjesachtige reis door de werelden Angst, Schaamte en Spijt. Je bent het luisterend oor voor de verhalen van de eilanders die klinken uit oude koffers, levende spiegels en monsterkoppen. De theatermakers weten op luchtige wijze fictieve en feitelijke gebeurtenissen te vermengen tot een aangrijpende, soms confronterende serie voorstellingen. Iedereen heeft soms een luisterend oor nodig. Een intieme voorstelling over praten en zwijgen over emoties, gebaseerd op de inbreng van de eilanders. Speeldata: 12 t/m 19 juni 2010 – Oerol-festival op Terschelling. Zie: www.oerol.nl Productie: Tillefoan is een productie van Stichting Openblik / Marleen Noordergraaf en Esmeralda Detmers Acteurs: Marleen Noordergraaf, Esmeralda Detmers, Mathijs Verboom, Ad Rijsdijk en Jacolien Honders Vormgeving: Michiel Stoop / Poppen: André Mello / Decorbouw: Jaap Huizinga Financiële steun Deze productie is mede tot stand gekomen door de financiële steun van de volgende organisaties: Fonds Sluyterman van Loo, Fonds voor Cultuurparticipatie, Gemeente Terschelling, Les Piglais, Openbaar Primair Onderwijs Terschelling, SNS Reaalfonds, Stichting Albino, Stichting Rcoak, VSBfonds Friesland, Stichting Openblik. Met speciale dank aan: Alle kinderen, jongeren en ouderen van Terschelling die hebben meegewerkt aan dit project. Jaap Bos, Duinhof Hoveniers, de vrijwilligers van Oerol.
Het verhalenhuis Een ontmoeting tussen twee generaties waarbij de plaatselijke geschiedenis tot leven komt. Het verhalenhuis begint met een sprookje gebaseerd op de plaatselijke folklore. Marleen Noordergraaf ontdekte in de Amersfoortse deelgemeente Hooglanderveen het verhaal over de dwaallichtjes; kleine blauwe lichtjes langs de waterkant die de boeren bij het vallen van de schemering in een klein huisje bijeen bracht om verhalen te vertellen. Wat is er gebeurt met al deze verhalen? Komen mensen nog wel eens bij elkaar om hun verhaal te vertellen? Als Boerin van het Dwaallicht neemt Marleen de kinderen van groep 5/6 mee op een avontuurlijke reis naar de plaatselijke geschiedenis. Deze komt tot leven door de verhalen en anecdotes van de ouderen die de kinderen tijdens hun avontuur met de boerin gaan ontmoeten. De oudere bewoners zijn in het voortraject door Marleen benaderd. De klas wordt verdeeld in kleine groepjes. Elk groepje verzamelt zelfstandig een bijzonder verhaal bij een oudere inwoner. Ieder kind heeft daarbij zijn een eigen taak: interviewer, schrijver, geluidsassistent, reportagefotograaf of portretfotograaf. De ontmoeting resulteert in audio-opnames, notieties en fotografie. Alle oude verhalen samen geven een uniek tijdsbeeld van de streek en de mensen zoals deze zo'n zestig à zeventig jaar geleden leefden. Het Verhalenhuis gaat over luisteren en aandacht geven aan elkaar. De ontmoeting tussen jong en oud staat centraal. Verhalenhuisjes De kinderen verwerken de teksten en het fotomateriaal in een verhalenhuisje van 30x30 cm die zij vervolgens zelf in elkaar timmeren, beschilderen, en versieren. Zij ontvangen hiervoor een bouwpakket met alle onderdelen op maat gezaagd en een instructietekening waarmee ze zelfstandig de huisjes in elkaar kunnen zetten. Door de deur en het raam zijn foto te zien. Ieder huisje krijgt een mp3-speler met oordopjes, waarop de verhalen van de ouderen zijn te horen. De huisjes worden gedurende een bepaalde periode op school tentoongesteld. Ze worden daarvoor buiten opgehangen aan een lange houten stok die schuin in de grond is geslagen. Iedereen uit de buurt kan op deze manier bij de huisjes naar binnen kijken en naar de verhalen luisteren. Productie Het Verhalenhuis is een product van Stichting Openblik / Marleen Noordergraaf Acteur: Marleen Noordergraaf Assistentie: Astrid Kalden Landelijk Na een succesvolle start bij het 750st bestaan van Amersfoort (als onderdeel van De Omweg van Amersfoort), wil de Boerin van het Dwaallicht ook andere kinderen in Nederland een spannend stukje locale geschiedenis laten ontdekken. In het voortraject ontvangt de groep een verhalenhuisje waarin een sprookje verstopt zit. Als de boerin van het dwaallicht plotseling op het schoolplein verschijnt, komt het sprookje plotseling tot leven. Het Verhalenhuis is ontwikkeld voor de kinderen van groep 5 en 6. Het project kan geheel op de streek worden afgestemd. Bestellen: Artistiek leider Marleen Noordergraaf komt graag persoonlijk bij u langs om de mogelijkheden met uw te bespreken. Neem contact op met Stichting Openblik voor meer informatie: info@stichtingopenblik.nl
Ik Waardeer Je Een zoektocht naar de betekenis van waardering In 2007 ging Marleen Noordergraaf met ruim 100 kinderen van Terschelling op zoek naar de betekenis van waardering. Ze liet hen de mensen die zij het meest waarderen vastleggen op analoge fotografie en super-8 film. Daarna liet zij de kinderen aan het woord over de betekenis van waardering en waarom zij deze persoon zo waarderen. De waarderingsverhalen werden gemonteerd en aan het super-8 materiaal gekoppeld. De 6 korte filmpjes die hieruit ontstonden ontroeren door hun puurheid en openheid. Hun verhalen en beelden openen deuren tot de magische wereld van waardering. De vrouw met de pratende koffer Om de kinderen op weg te helpen, heeft Marleen 'De vrouw met de pratende koffer' in het leven geroepen. Zij reist de wereld rond om waarderingsverhalen te verzamelen en uit te delen. Overal waar zij komt vertelt zij een bijzonder verhaal en vraagt daar een verhaal voor terug. Zo raakt de koffer nooit vol en nooit leeg en ontvangt iedereen die haar ontmoet een bijzonder verhaal. Oerol De inbreng van de kinderen is verwerkt tot een bijzonder ervaringstheater dat tijdens het Oerol-festival van 2007 werd gepresenteerd. Bezoekers kunnen in hun eigen tijd een reis afleggen die begint met een theatrale introductie van het thema, gevolgd door een overzicht van de foto's en waarderingsverhalen van de kinderen. Met een eigen waarderingsverhaal verkrijgt de bezoeker toegang tot het 'Ik Waardeer Je'-huisje, waar waarderingsverhalen van de kinderen kunnen worden gedeeld en waar steeds een ander filmpje wordt vertoont. Productie: Ik Waardeer Je is een productie van Stichting Openblik / Marleen Noordergraaf Acteurs: Marleen Noordergraaf, Emeralda Detmers, Astrid Kalden Assistentie: Robert-Jan Uitvoering: Oerol-festival (2007), Gluren bij de buren (2009) Bestellen: De vrouw met de pratende koffer blijft zoeken naar nieuwe waarderingsverhalen om mensen stil te laten staan bij hun gevoelens van waardering voor anderen. Marleen Noordergraaf heeft een aangepast versie ontwikkeld kan worden ingezet op elke basisschool. Samen met de pratende koffer, een leskist met het audiosprookje en een dvd met het super-8 filmmateriaal komt zij langs op de scholen. Neem voor meer informatie contact op met Stichting Openblik: info@stichtingopenblik.nl
Mijn Geheime Plek
De Angst van Elsje Bang zijn hoort er bij Elsje leeft in een wereld vol monsters. Hoewel ze de bontgekleurde gevaartes onmogelijk kan ontlopen, doet ze stug alsof ze er niet zijn. Elsje voelt er niets voor de monsters aan te kijken. Ze weet niet wat ze van haar willen en dat maakt haar bang. En dus heeft ze eenvoudigweg besloten dat ze er niet zijn. Maar het worden er steeds meer en het lijkt wel of ze steeds groter worden... De Angst van Elsje is een interactieve theatervoorstelling met zang, muziek en audio, speciaal ontwikkeld voor de bovenbouw van het basisonderwijs (groep 5/6/7/8). De kinderen maken kennis met Elsje, een meisje dat haar angst niet onder ogen durft te zien. Om haar aandacht te trekken wordt haar angstmonster steeds groter en hij doet hij van alles om door Elsje te worden gezien. De kinderen ontmoeten tijdens de voorstelling het angstmonster in levende lijfe! Wel een beetje eng in het begin, maar een angstmonster is ook maar een mens, zo blijkt. Het angstmonster vraagt de kinderen Elsje te helpen haar angst niet langer te ontkennen. Pas als de kinderen vertellen dat zij ook wel eens bang zijn en ook vertellen waarvoor zij wel eens bang zijn, kan Elsje kan zij haar monsters omhelsen. Bang zijn hoort er bij. Huiskamergesprek Elsje nodigt de kinderen één-voor-één uit om in de huiskamer te vertellen over waar ze bang voor zijn. Elsje begint elk gesprek met te vertellen waar zij zelf bang voor is. Ze neemt het gesprek op zodat andere kinderen het kunnen terugluisteren en weten dat ze niet de enige zijn die wel eens bang zijn. Leerdoelen De Angst van Elsje stimuleert de kinderen spelenderwijs op de volgende gebieden: Sociaal communicatief vermogen: De kinderen leren dat iedereen wel eens bang is, dat dit heel normaal is en dat je er over mag/kunt praten. Emotioneel communicatief vermogen: Door het benoemen en verwoorden van hun gevoelsbeleving. Fantasie en het associatieve vermogen: Het verbeelden van de belevingswereld van Elsje in relatie tot haar angst(monster). Muzikaal: De kinderen zingen het lied van het angstmonster mee. Productie De Angst van Elsje is een productie van Stichting Openblik (© Marleen Noordergraaf en Michiel Stoop) Acteur: Marleen Noordergraaf Vormgeving en muziek: Michiel Stoop Bestellen Neem hiervoor contact op met Stichting Openblik via (033) 7370015 of info@stichtingopenblik.nl
Alles in Woordenland Een belevingsspel over het belang van taal bij het functioneren van een samenleving In Alles in Woordenland maken de kinderen een avontuurlijke reis door een land waar alles draait om taal. Tijdens een reis vol raadsels en puzzels, ontmoeten zij een aantal typische bewoners van Woordenland die de hulp van de kinderen nodig hebben om samen het alfabetmysterie op te lossen. Voor hun hulp krijgen de kinderen steeds een voorwerp waarmee zij later in het spel een rebus kunnen oplossen die hun de weg wijst naar de schatkamer van Woordenland. Alles in Woordenland richt zich speciaal op de bovenbouw van het basisonderwijs. Het project is heden in ontwikkeling. Voortraject De kinderen ontvangen op school een geluidsboodschap uit Woordenland. Ze horen eerst allemaal woorden en zinnen door elkaar heen, dan langzaam dringt de stem door van de onzichtbare dichter. Hij is ten einde raad! Hij had voor de grap een gedicht op de muur geschreven waarin allerlei letters ontbraken. Maar door zijn grap raakte het alfabet geheel van streek en nu is heel Woordenland in de war! De onzichtbare dichter schaamt zich zo dat hij zich niet meer op de straten van Woordenland durft te vertonen... In een geheimzinnige doos die hij de kinderen heeft gestuurd, zitten de ontbrekende letters. In de geluidsboodschap vraagt de onzichtbare dichter of de kinderen hem willen helpen de ontbrekende letters op de goede plek in het gedicht te zetten zodat alles weer goed komt. Maar, zegt hij er bij, daarvoor moeten ze wel eerst Woordenland binnengaan. De letters geven hen toegang, maar dan moeten ze nog bij het gedicht zien te geraken. En in een land waarin iedereen een beetje in de war is, kan dat nog een spannend avontuur worden! Belevingsspel In Woordenland voert de tocht langs verschillende ruimtes waarin de kinderen kennismaken met een aantal typische bewoners van Woordenland die door het van streek gebrachte alfabet in allerlei merkwaardige toestanden zijn beland. De ene bewoner zet de woorden in een zin op een ongebruikelijke plek, de andere bewoner begrijpt uitgesproken woorden verkeerd, weer een ander heeft moeite met woorden onthouden en de laatste heeft moeite met lezen. De kinderen worden bij hun lot betrokken en helpen met letters, woorden én non-verbale communicatie elk raadsel op te lossen. Als dank ontvangen de kinderen bij elke ontmoeting een voorwerp of aanwijzing voor het verdere verloop van het avontuur. In de laatste kamer staat een levensgrote rebus waarin zij de voorwerpen die zij vergaard hebben een plek moeten geven. De oplossing van de rebus onthult de locatie van de schatkamer van Woordenland. Leerdoelen Alles in Woordenland stimuleert de kinderen op vermakelijke wijze: - het toepassen van verschillende vormen van taal: geschreven taal, gesproken taal en non-verbale taal. - creatieve oplossingen te bedenken in situaties waarbij taal en communicatie een barrière vormt. - beseffen wat het belang van taal is bij het functioneren van een samenleving. Productie Alles in Woordenland is bedacht door Marleen Noordergraaf en Michiel Stoop. De productie is in ontwikkeling. Bestellen Heeft u interesse in Alles in Woordenland? Neem dan contact op met Stichting Openblik via: info@stichtingopenblik.nl
De Biechtboot Een intieme voorstelling over troost vinden bij elkaar De Biechtboot is een interactieve locatietheatervoorstelling over de kunst van het loslaten. Hoe bevrijdend kan het zijn als je dat wat jou diep in je hart het meest bezighoudt, gewoon eens kunt uitspreken. Niemand die je uitlacht of minacht, veroordeelt of voor gek zet. Het kan met de biechtboot. En in het bos waar alle stemmen van zij die je voorgingen, fluisteren als bladeren in de wind, is het een feest van herkenning. Je was niet de enige... De Biechtboot is een project in ontwikkeling waarvan het eerste concept in 2007 is bedacht door Marleen Noordergraaf, sinds 2006 artistiek leider van Stichting Openblik. 1e concept De bezoekers worden in een bootje door de veerman en veervrouw naar het eiland van de gedachtes gebracht. Op dit eiland kunnen bezoekers in volledige afzondering en anoniem een persoonlijke verhaal inspreken op een geluidsband. De verhalen gaan over gebeurtenissen, gedachtes en gevoelens waarvoor we ons zelf veroordelen en waar we van denken dat we de enige zijn die met dergelijke gedachtes en gevoelens rondlopen. Het kan gaan over je onzekerheden, je angsten, je heimelijke verlangens, je eenzaamheid, je kwetsuren en je vermeende onvolkomenheden. Het kan gaan over alles wat je vaak uit schaamte voor jezelf houdt. De biechtboot wil bezoekers inspireren om al die gedachtes die we moeilijk vinden en waar we over oordelen, ongenuanceerd te uitten met de bedoeling om anderen troost te bieden door te laten weten dat ze niet de enige zijn die met dat soort gedachtes en gevoelens rondlopen. Met als achterliggende boodschap dat het er allemaal mag zijn. Het eiland van de gedachtes ziet er uit als een drijvende huiskamer met een comfortabele stoel en een schemerlamp. De veerman en veervrouw zetten de bezoeker af op het eiland en wachten op gepaste afstand tot de bezoeker klaar is met zijn verhaal. De opgenomen gedachtes worden verwerkt in een soundscape waarin de stemmen verstaanbaar, maar onherkenbaar zijn gemaakt. Aan de oever tussen de bomen hangen speakers waaruit de soundscape te horen is. De uitgesproken gedachtes worden op fluistertoon door de bomen geblazen. Zo ontstaat er een collectief geheugen dat troost biedt voor iedereen die zichzelf wel eens alleen voelt met bepaalde gedachtes en gevoelens. Je hoort immers de gedachtes van anderen die wellicht heel herkenbaar voor je zijn waardoor je je minder alleen voelt. Tijdens de roeitocht naar het eiland luisteren de bezoekers naar een verhaal en lied van de veerman en veervrouw. Zij hebben de taak om de bezoeker met hun zachtaardige aanwezigheid op integere wijze voor te bereiden op zijn/haar biecht. Zij stellen de bezoekers gerust en geven de bezoeker moed door een onuitgesproken blijk van vertrouwen. Het zit hem in de kleine dingen, in de details, in een liefdevolle en geruststellende blik. De bezoekers kunnen gedurende een bepaalde periode met de biechtboot mee. Daarna worden alle verhalen verwerkt in een dromerige soundscape die later op de avond, als het bijna donker is, te horen is. In het donker ziet men in de verte de schemerlamp van het eiland van de gedachtes branden. Een licht in de duisternis, een licht dat altijd brand. Aan de oever, tussen de bomen, zijn luisterplekken ingericht waar bezoekers zich kunnen onderdompelen in het collectief geheugen. Het is sfeervol ingericht met zachte kussens, kleden, lampionnen en kaarslicht. Het is de bedoeling dat je je thuis voelt, welkom voelt, bij alle persoonlijke verhalen. Productie: De Biechtboot is een project in ontwikkeling. Voor de uitvoering moet het concept verder uitgewerkt worden met een decorbouwer, een geluidstechnicus en twee of meer acteurs. Concept: Marleen Noordergraaf, Stichting Openblik Neem voor meer informatie contact op met Stichting Openblik: info@stichtingopenblik.nl
Stichting Openblik ...maakt hartverwarmende, sprookjesachtige projecten die deelnemers en publiek aanzet tot een ontdekkingsreis door de eigen gevoelswereld Openblik streeft naar een symbiose van fantasie en werkelijkheid. Sprookjesachtige personages worden afgewisseld met een realistische weerspiegeling van de innerlijke belevingswereld van de mens. Op basis van gedegen onderzoek en interviews ontwikkelt Openblik theatrale en cultuur-educatieve projecten met een sociaal emotioneel karakter. Openblik werkt in het voortraject met kinderen, jongeren en/of ouderen en zet verschillende kunstdisciplines (theater, vertelling, geluid/muziek, fotografie, film) in als middel om een bepaald thema, gevoel of beleving bij de deelnemers bespreekbaar te maken. De uitspraken, verhalen, beelden en kunstuitingen uit het voortraject naar boven komen, worden verwerkt tot een ervaringstheaterproductie die jong en oud ontroert en inspireert. Maatwerk Naast de autonome projecten ontwikkelt Openblik ook projecten op maat om specifieke thematiek op doeltreffende wijze onder de aandacht te brengen. Organisatie Stichting Openblik, opgericht in 2006, is een initiatief van Marleen Noordergraaf. Onder haar artistieke leiding worden kunstprojecten ontwikkeld en utgevoerd die als doel hebben de innerlijke belevingswereld van de mens te verbeelden. Stichting Openblik is een stichting zonder winstoogmerk. De artistiek en zakelijk leiders leggen verantwoording af aan het bestuur. Nieuws Scholen superblij met de Knuffel•Express! De Knuffel•express trekt momenteel langs alle basisscholen van Amersfoort! Mede dankzij de steun van onder meer het VSB fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de gemeente Amersfoort en Stichting Carel Nengerman Fonds hebben alle basisscholen in Amersfoort een gratis uitvoering van de Knuffel•express aangeboden gekregen. Alle voorstellingen zijn inmiddels gereserveerd en meer dan de helft is al uitgevoerd. De scholen zijn zeer enthousiast over de voorstelling. Er is veel lof voor het spel van Marleen Noordergraaf. Zelfs de drukste kinderen zijn een kwartier lang aan haar lippen gekluisterd als zij als Tante Aafje het verhaal van Knuffel voordraagt. Ook lovende woorden voor het decor en het lesmateriaal. Zie ook de reacties op de Knuffel•express website. Met het project wil Openblik op een effectieve manier bijdragen aan de emotionele, sociale en artistieke ontwikkeling van jonge kinderen. De voorstelling is speciaal ontwikkeld voor kleuters (basisschool groep 1 en 2) en onderscheidt zich met name door de aandacht voor participatie en educatie. De doordachte opbouw en het fysieke resultaat zorgen voor een breed binnen- en buitenschool bereik en een langdurig effect op de doelgroep en daarbuiten. Stichting Openblik is verhuisd! Sinds 1 november 2012 nemen wij plaats tussen andere creatieven in broedplaats Atelier het Werktuig in Amersfoort. Samen met Beelders (bureau voor grafische communicatie) betrekken wij een grotere ruimte in een inspirend industrieel pand langs het spoor. Per 1 november 2012 is ons adres: Stichting Openblik Soesterweg 564-Zo 3812 BP Amersfoort De andere contactgegevens wijzigen niet.
Visie en werkwijze Openblik vindt het belangrijk om op een positieve en speelse manier een bijdrage te leveren aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van mensen van alle leeftijden. Openblik heeft een eigen werkwijze ontwikkeld waarin wordt gestreefd naar een symbiose tussen fantasie en realiteit. Sprookjesachtige personages worden afgewisseld met een realistische weergave van de innerlijke belevingswereld van de betrokkenen. Verschillende emotionele thema’s/onderwerpen worden uitvergroot of geïsoleerd om zo de deelnemers, betrokkenen en uiteindelijk het publiek een andere kijk op hun alledaagse werkelijkheid te geven. Werkwijze De projecten komen tot stand door een intensieve samenwerking met kinderen, jongeren en/of ouderen waarbij de gelijkwaardigheid tussen de amateurs en professionals centraal staat. Deze werkwijze vormt een belangrijk onderdeel van de identiteit van Openblik. Een ander deel wordt gevormd door de speelse vorm waarin het traject met de kinderen, jongeren en/of ouderen wordt omgezet tot interactief ervaringtheater voor jong en oud. Theater waarbij het publiek zelf een avontuur beleeft en een verwonderend deelnemer is. Natuurlijk groeiproces Het grootste deel van de voorstelling wordt niet vooraf geschreven maar komt tot stand tijdens het werkproces, dus bij de samenwerking met de deelnemers en bij improvisatie met de amateurs en professionals. Met deze werkwijze ontstaat een intieme, verrassende en persoonlijke voorstelling die zowel tot nadenken stemt als ontroert. Ervaring Deze werkwijze heeft voorstellingen opgeleverd die door een groot publiek werden gewaardeerd. Dit heeft Openblik de kans gegeven zich verder te ontwikkelen als creatieve organisatie.
Artistieke leiding Openblik is een initiatief van Marleen Noordergraaf Stichting Openblik is een initiatief van Marleen Noordergraaf. Onder haar artistieke leiding worden kunstprojecten ontwikkeld en uitgevoerd die als doel hebben de innerlijke belevingswereld van de mens te verbeelden. In het atelier van Openblik in Amersfoort, werkt zij voortdurend aan nieuwe ideeën voor culturele projecten die deze doelstelling naleven. Onlangs werd Marleen Noordergraaf geïnterviewd door Cultuur Bewust. Het interview verschijnt 5 december in een bijlage van Stad Amersfoort. Lees/download hier het interview Team Het bedenken, uitwerken, voorbereiden en uitvoeren van projecten doet Marleen beslist niet allleen. Achter haar staat een team van professionals op het gebied van theatermaken, muziek, decorontwerp en decorbouw, kostuumontwikkeling en communicatie. Per project wordt een team samengesteld van gastacteurs en kunstenaars waarvan velen met regelmaat terugkeren in de voorstellingen van Openblik. Daarnaast kan Marleen steeds opnieuw bouwen op een brede achterban van culturele organisaties, onderwijsinstellingen en fondsen. Zakelijke leiding Sinds eind 2009 valt de zakelijke leiding van Openblik onder de verantwoordelijkheid van Michiel Stoop. Geleidelijk zal hij steeds meer niet-creatieve taken van Marleen overnemen, zodat zij zich meer kan richten op de artistieke leiding.
© Stichting Openblik - Marleen Noordergraaf - Michiel Stoop