De Knuffelexpress

Een ontdekkingsreis naar de zin van het knuffelbestaan

Knuffel wordt tijdens haar avontuurlijke zoektocht naar een nieuwe eigenaar getroffen door een vallende kokosnoot en weet niet meer wat een knuffel hoort te doen. Ze ontwaakt in de armen van tante Aafje die Knuffel in een speciale mobiel, de knuffel-express, meeneemt naar Nederland. Daar gaan ze op zoek naar andere knuffels die haar misschien kunnen helpen. Als Tante Aafje haar verhaal vertelt, blijkt dat er iemand stiekem is meegereisd...

De Knuffelexpress is een interactieve theatervoorstelling met zang, fotografie en audio, speciaal ontwikkeld voor groep 1 en 2 van het basisonderwijs. De kinderen worden gevraagd hun knuffel mee naar school te nemen. Tante Aafje heeft haar tropentent opgezet in het gymlokaal. Naast de Knuffelexpress met de slapende Knuffel, vertelt en zingt ze over hun avontuurlijke reis door Afrika.

Knuffel zelf is nog zo moe van de reis, ze slaapt overal doorheen. De kinderen horen haar zachtjes snurken en woordjes fluisteren. Op een gegeven moment ontdekt Tante Aafje dat er stiekem iemand is meegereisd. Een aapje heeft zich verstopt in de postzak! Meneer Aap vraagt de kinderen of ze samen met hun knuffels willen proberen van Knuffel weer een echte knuffel te maken. Want wat hoort een knuffel eigenlijk te doen?

Fotografie en audio

De kinderen kunnen Knuffel helpen door in de microfoon te vertellen wat een knuffel voor hun doet. Ze nemen dit op, zodat Knuffel het terug kan luisteren als ze weer wakker is. De tropentent van Tante Aafje herbergt ook nog een mobile fotostudio waar de kinderen een portret maken van hun knuffel! Alle kinderen ontvangen een ingelijste portretfoto van hun knuffel in een echt fotolijstje. Achteraf ontvangen de kinderen een unieke audio-cd met de complete voorstelling (inclusief het lied) en een compilatie van wat de kinderen in de microfoon voor Knuffel hebben ingesproken.

Eigenschappen van de voorstelling

Een uitvoering van De Knuffelexpress heeft een intiem karakter. Er wordt gewerkt in kleine groepen waarbij ruimte is voor individueel contact terwijl tegelijkertijd een groepsgevoel wordt gerceëerd.

De kinderen nemen op de volgende manieren deel aan de voorstelling:
  • meezingen en bewegingen nadoen
  • interactie bij het verloop van het verhaal
  • zelf een portretfoto maken van hun knuffel
  • een geluidsopname maken
  • een tekening maken
  • een fotolijstje versieren
De Knuffelexpress stimuleert de kinderen op de volgende gebieden:
  • Zelfbewustzijn
  • Emotionele ontwikkeling
  • Sociale ontwikkeling
  • Artistieke ontwikkeling
  • Motorische ontwikkeling
  • Zintuiglijke ontwikkeling
  • Denkontwikkeling
  • Taalontwikkeling
Achtergrondinformatie
Bovenstaande punten worden nader beschreven in het document Leerdoelen.pdf

Productie

De Knuffelexpress is een productie van Stichting Openblik / Marleen Noordergraaf en Michiel Stoop
Acteur: Marleen Noordergraaf
Vormgeving: Michiel Stoop

Informatie

Neem voor meer informatie contact op met Stichting Openblik: info@stichtingopenblik.nl

Reacties

Wat een leuke voorstelling zeg. De kinderen vonden het al zo leuk dat er een ansichtkaart was bezorgd door de postbode. En dat zij dan een knuffel mochten helpen... dat sluit direct aan bij hun belevingswereld. Hartstikke goed. De interactie was vooral leuk. Er werd veel aan de kinderen gevraagd. De kinderen mochten ook spontaan wat vertellen en er werden natuurlijk foto's gemaakt die zo leuk zijn. De kinderen kwamen vandaag op school en begonnen allemaal over waar de foto thuis is neergezet en wat ze nou toch echt het leukste vonden. De meeste kinderen vonden de foto maken het leukste en dat ze deze dan uit de printer zagen komen en hem dan ook nog mee naar huis mochten nemen. Eén van de kinderen vond het vooral leuk dat hij knuffel mocht helpen met haar probleem. "Want dat is aardig he juf?" Van ouders kreeg ik ook terug dat zij de foto zo leuk vonden en dat de kinderen thuis de hele avond hadden verteld over wat zij samen met tante Aafje allemaal hadden gedaan. Al met al een superleuke ervaring en zeker aan te raden voor andere scholen.

Diana Kok (De Zevensprong)

Wat een fantastische middag hebben wij gehad bij de voorstelling over Knuffel. Bij binnenkomst waren de kinderen stil door het mooie geheim- zinnige decor. Het was prachtig om te zien dat de kinderen aan het denken werden gezet over hoe je Knuffel kan helpen. Zelfs de kinderen van 8/9 jaar voelden zich aangesproken en gingen er helemaal in op. De zang, de interactie met aapje, praten in de microfoon en een foto maken was voor onze kinderen een hele belevenis. Bedankt voor deze mooie middag!

Juf Iris (SBO Wilhelminaschool)

Wat een geweldige middag heb ik gehad met de kinderen uit groep 2! Tante Aafje had door het spannende begin gelijk alle kinderen betrokken. Deze voorstelling geeft de kinderen een heel goed beeld van wat een knuffel doet en waarmee hij jou kan helpen. Dit alles gebeurt op een hele leuke en speelse manier. Het ziet er super mooi uit en het fotolijstje dat de kinderen gelijk meekrijgen met daarin een foto van hun favoriete knuffel, is de kers op de taart! Bedankt voor deze leuke ervaring, en zeker een aanrader voor andere scholen!

Davine (De Langenoord)

De voorstelling was in een woord SUPER. Helemaal in de belevingswereld van de kleuters. Wat ziet alles er mooi uit. Geweldig om naar te kijken en te luisteren naar het verhaal en de liedjes en dan ook nog een audio c.d en gelijk een mooie foto in een zelfgekozen lijstje mee naar huis. Helemaal goed ....Dank je wel. Dit is echt een aanrader voor alle scholen... Doen!!

Joke de Ruiter (de Bieshaar)