Het verhalenhuis

Een ontmoeting tussen twee generaties waarbij de plaatselijke geschiedenis tot leven komt.

Het verhalenhuis begint met een sprookje gebaseerd op de plaatselijke folklore. Marleen Noordergraaf ontdekte in de Amersfoortse deelgemeente Hooglanderveen het verhaal over de dwaallichtjes; kleine blauwe lichtjes langs de waterkant die de boeren bij het vallen van de schemering in een klein huisje bijeen bracht om verhalen te vertellen. Wat is er gebeurt met al deze verhalen? Komen mensen nog wel eens bij elkaar om hun verhaal te vertellen?

Als Boerin van het Dwaallicht neemt Marleen de kinderen van groep 5/6 mee op een avontuurlijke reis naar de plaatselijke geschiedenis. Deze komt tot leven door de verhalen en anecdotes van de ouderen die de kinderen tijdens hun avontuur met de boerin gaan ontmoeten.

De oudere bewoners zijn in het voortraject door Marleen benaderd. De klas wordt verdeeld in kleine groepjes. Elk groepje verzamelt zelfstandig een bijzonder verhaal bij een oudere inwoner. Ieder kind heeft daarbij zijn een eigen taak: interviewer, schrijver, geluidsassistent, reportagefotograaf of portretfotograaf.

De ontmoeting resulteert in audio-opnames, notieties en fotografie. Alle oude verhalen samen geven een uniek tijdsbeeld van de streek en de mensen zoals deze zo'n zestig à zeventig jaar geleden leefden. Het Verhalenhuis gaat over luisteren en aandacht geven aan elkaar. De ontmoeting tussen jong en oud staat centraal.

Verhalenhuisjes

De kinderen verwerken de teksten en het fotomateriaal in een verhalenhuisje van 30x30 cm die zij vervolgens zelf in elkaar timmeren, beschilderen, en versieren. Zij ontvangen hiervoor een bouwpakket met alle onderdelen op maat gezaagd en een instructietekening waarmee ze zelfstandig de huisjes in elkaar kunnen zetten.

Door de deur en het raam zijn foto te zien. Ieder huisje krijgt een mp3-speler met oordopjes, waarop de verhalen van de ouderen zijn te horen. De huisjes worden gedurende een bepaalde periode op school tentoongesteld. Ze worden daarvoor buiten opgehangen aan een lange houten stok die schuin in de grond is geslagen. Iedereen uit de buurt kan op deze manier bij de huisjes naar binnen kijken en naar de verhalen luisteren.

Productie

Het Verhalenhuis is een product van Stichting Openblik / Marleen Noordergraaf
Acteur: Marleen Noordergraaf
Assistentie: Astrid Kalden

Landelijk

Na een succesvolle start bij het 750st bestaan van Amersfoort (als onderdeel van De Omweg van Amersfoort), wil de Boerin van het Dwaallicht ook andere kinderen in Nederland een spannend stukje locale geschiedenis laten ontdekken. In het voortraject ontvangt de groep een verhalenhuisje waarin een sprookje verstopt zit. Als de boerin van het dwaallicht plotseling op het schoolplein verschijnt, komt het sprookje plotseling tot leven.
Het Verhalenhuis is ontwikkeld voor de kinderen van groep 5 en 6.

Bestellen:

Artistiek leider Marleen Noordergraaf komt graag persoonlijk bij u langs om de mogelijkheden met uw te bespreken.
Neem contact op met Stichting Openblik voor meer informatie: info@stichtingopenblik.nl