DEZa
Depot voor Emotionele Zaken

De orde in het Depot voor Emotionele Zaken (DEZa) wordt ernstig verstoord als een mysterieus personage in de nieuwe lichting 'deponanten' een luisterend oor vindt. Een conflict dreigt met de norse beheerder van het depot.

DEZa is de nieuwe interactieve theatervoorstelling van Marleen Noordergraaf (Openblik) en Esmeralda Detmers. Een intieme voorstelling over praten en zwijgen over emoties.

In de voorstelling speelt het publiek ongemerkt een rol terwijl het letterlijk van begin tot eind door de voorstelling loopt. De twee personages in het stuk verbeelden de innerlijke strijd over het wel of niet delen van emoties. Een strijd waarvan de uitkomst allesbepalend is in het geval van de norse beheerder van het Depot.

DEZa, het Depot voor Emotionele Zaken, is een instituut dat lang geleden werd opgericht om de mensheid te verlossen van haar ‘ongewenste’ emoties. Vele duizenden hebben er sindsdien hun moeilijk bespreekbare emoties in allerlei vormen achtergelaten. De beheerder ziet er op toe dat de emoties veilig worden opgeborgen in een doolhof van gangen, deuren en kamers, volgens de onverbiddelijk strikte regels van het Depot.

Aan de voorstelling ging een uitvoerig voortraject vooraf dat resulteerde in onder meer een reeks openhartige gesprekken met kinderen, jongeren en ouderen over angst, schaamte en spijt. De theatermakers van Openblik maakten hiervan een intieme voorstelling, gebracht als tragikomisch verhaal in een sprookjesachtige verpakking.

Gespeeld:

Spoffin multi-art festival • Amersfoort • 24-26 augustus 2012 (www.spoffin.nl)
Rode Loper Festival, Amsterdam (try-out, 2011)

Reacties:

Hieronder een greep uit de reacties van bezoekers van het Depot voor Emotionele Zaken. Bent u ook naar het depot geweest? Deponeer uw reactie bij DEZa via het contactformulier. Alle deponanten bedankt!

"Het Depot voor Emotionele zaken.... Verontrustend en in eerste instantie ongemakkelijk. Emoties als dingen die je, als ze je niet bevallen kunt wegbrengen, opslaan, archiveren om wellicht te vergeten, of om weer op te halen als je ze wel nodig hebt? Zo lijkt het in eerste instantie wel in dit stuk, waar ik plotseling zelf deel van uit maak. De depotbeheerster weet er wel raad mee. Kil en zakelijk wijst ze me op de regeltjes. Maar emoties zijn geen dingen die zich houden aan regeltjes. Ze duiken op, ook als het je niet uitkomt en schoppen soms je leven flink in de war. Wat doe je dan? Hoe ga je daarmee om? Zelfs de depotbeheerster ontkomt er niet aan. Ik werd geraakt door de prachtige manier waarop deze strijd gevoerd en uitgebeeld werd en voelde me er onderdeel van. Ik raakte ontroerd toen we in het donker zongen, samen met Marleen. Laat je gevoelens toch binnen in je hart, wees er lief voor en omarm het als iets dat gewoon bij je hoort. Geef het plaats in je hart
Dat maakt dat je mens bent en geen ding. Marleen en Esmeralda, bedankt voor deze prachtige ervaring." - Frank van den Essenburg -

"Wat een humoristische en ontroerende tocht door het depot van Emotionele Zaken! Betoverend door het gebruik van indrukwekkende elementen, zoals de poppen met een verhaal erin en de zang van Marleen. EN fijn dat je als bezoeker betrokken wordt in het verhaal :) Bedankt!" - Caroline -

"Een inventieve en beeldend theaterstuk waarbij je, als je je mee laat voeren, een spiegel wordt voorgehouden. Deze Pandoriaanse voorstelling  wordt gedragen door een vrouw met een onbreekbaar hart. Halverwege de voorstelling duikelt een duiveltje uit een doos tevoorschijn die het verhaal doet kantelen. Een hart zou niet in opgesloten mogen zitten.... Zeker niet in een archiefdoos." - Maaike -