De Biechtboot

Een intieme voorstelling over troost vinden bij elkaar

De Biechtboot is een interactieve locatietheatervoorstelling over de kunst van het loslaten. Hoe bevrijdend kan het zijn als je dat wat jou diep in je hart het meest bezighoudt, gewoon eens kunt uitspreken. Niemand die je uitlacht of minacht, veroordeelt of voor gek zet. Het kan met de biechtboot. En in het bos waar alle stemmen van zij die je voorgingen, fluisteren als bladeren in de wind, is het een feest van herkenning. Je was niet de enige...
De Biechtboot is een project in ontwikkeling waarvan het eerste concept in 2007 is bedacht door Marleen Noordergraaf, sinds 2006 artistiek leider van Stichting Openblik.

1e concept

De bezoekers worden in een bootje door de veerman en veervrouw naar het eiland van de gedachtes gebracht. Op dit eiland kunnen bezoekers in volledige afzondering en anoniem een persoonlijke verhaal inspreken op een geluidsband. De verhalen gaan over gebeurtenissen, gedachtes en gevoelens waarvoor we ons zelf veroordelen en waar we van denken dat we de enige zijn die met dergelijke gedachtes en gevoelens rondlopen. Het kan gaan over je onzekerheden, je angsten, je heimelijke verlangens, je eenzaamheid, je kwetsuren en je vermeende onvolkomenheden. Het kan gaan over alles wat je vaak uit schaamte voor jezelf houdt.

De biechtboot wil bezoekers inspireren om al die gedachtes die we moeilijk vinden en waar we over oordelen, ongenuanceerd te uitten met de bedoeling om anderen troost te bieden door te laten weten dat ze niet de enige zijn die met dat soort gedachtes en gevoelens rondlopen. Met als achterliggende boodschap dat het er allemaal mag zijn.

Het eiland van de gedachtes ziet er uit als een drijvende huiskamer met een comfortabele stoel en een schemerlamp. De veerman en veervrouw zetten de bezoeker af op het eiland en wachten op gepaste afstand tot de bezoeker klaar is met zijn verhaal. De opgenomen gedachtes worden verwerkt in een soundscape waarin de stemmen verstaanbaar, maar onherkenbaar zijn gemaakt. Aan de oever tussen de bomen hangen speakers waaruit de soundscape te horen is. De uitgesproken gedachtes worden op fluistertoon door de bomen geblazen. Zo ontstaat er een collectief geheugen dat troost biedt voor iedereen die zichzelf wel eens alleen voelt met bepaalde gedachtes en gevoelens. Je hoort immers de gedachtes van anderen die wellicht heel herkenbaar voor je zijn waardoor je je minder alleen voelt.

Tijdens de roeitocht naar het eiland luisteren de bezoekers naar een verhaal en lied van de veerman en veervrouw. Zij hebben de taak om de bezoeker met hun zachtaardige aanwezigheid op integere wijze voor te bereiden op zijn/haar biecht. Zij stellen de bezoekers gerust en geven de bezoeker moed door een onuitgesproken blijk van vertrouwen. Het zit hem in de kleine dingen, in de details, in een liefdevolle en geruststellende blik.

De bezoekers kunnen gedurende een bepaalde periode met de biechtboot mee. Daarna worden alle verhalen verwerkt in een dromerige soundscape die later op de avond, als het bijna donker is, te horen is. In het donker ziet men in de verte de schemerlamp van het eiland van de gedachtes branden. Een licht in de duisternis, een licht dat altijd brand.

Aan de oever, tussen de bomen, zijn luisterplekken ingericht waar bezoekers zich kunnen onderdompelen in het collectief geheugen. Het is sfeervol ingericht met zachte kussens, kleden, lampionnen en kaarslicht. Het is de bedoeling dat je je thuis voelt, welkom voelt, bij alle persoonlijke verhalen.

Productie:

De Biechtboot is een project in ontwikkeling. Voor de uitvoering moet het concept verder uitgewerkt worden met een decorbouwer, een geluidstechnicus en twee of meer acteurs.
Concept: Marleen Noordergraaf, Stichting Openblik

Neem voor meer informatie contact op met Stichting Openblik: info@stichtingopenblik.nl